Zo vertaal je Gedragsprofielen Digitaal Erfgoed naar je website
Iedereen vertoont op erfgoedsites op verschillende momenten verschillende soorten zoekgedrag. Dit inzicht heeft geleid tot acht Gedragsprofielen Digitaal Erfgoed. Hoe vertaal je zo’n gedragsprofiel naar je eigen website? Een nieuwe handreiking belicht de eisen die elk profiel stelt aan de content en de lay-out van je website. En ook: de nice-to-have en need-to-have functionaliteiten. Aan de slag!
Drie veelvoorkomende gedragsprofielen zijn ‘Gericht informatie verwerven’, ‘Browsen en ontdekken”en ‘Intens beleven. Elk van deze gedragsprofielen vereist voor een belangrijk deel specifieke functionaliteit op de erfgoedsite. ‘Een van de contenttips is om ervoor te zorgen dat de gebruiker die aan het browsen en ontdekken is, aanbevelingen krijgt om verder te kijken op de site,’ vertelt projectleider Maurits van der Graaf. ‘Voor iemand die gericht informatie zoekt, is een zoekfunctie op de site belangrijk. En intens beleven kan je stimuleren door mogelijkheden om op een afbeelding in te zoomen.’
Dit zijn een paar functionele specificaties die erfgoedmedewerkers in de nieuwe publicatie Gedragsprofielen Digitaal Erfgoed – Functionele Specificaties kunnen vinden. ‘Het is bedoeld als handvat voor instellingen die hun websites met erfgoedmaterialen willen (door)ontwikkelen,’ legt Maurits uit. ‘De specificaties zijn opgesteld door een groep professionals die hier al ervaring mee hebben. Ons doel is dat erfgoedsites bij het doorontwikkelen van hun site zich richten op één of enkele gedragsprofielen met als uiteindelijk effect meer en meer tevreden gebruikers.’
Klantinzicht
Wat triggert mensen om een erfgoedsite te bezoeken? Hoe ziet zo’n digitale ‘klantreis’ eruit? En wat doen ze precies op deze sites en met welke functionaliteit kunnen we aan hun wensen tegemoet te komen? Deze vragen zijn opgepakt in het project Klantinzicht.
Bekijk de handreikingen met tips en tricks die Klantinzicht heeft opgeleverd